پایان یک دوران؛ آلن دلون، بازیگر «فرشته‌روی» سینما، از دنیا رفت

دلون چند سال پیش گفته بود می‌خواهد داوطلبانه به زندگی‌اش خاتمه دهد و مایل و آماده است این دنیا را ترک کند

تصویری از آلن دلون در سالمندی/AFP

آلن دلون ستاره سینمای فرانسه، که تصمیم داشت با مرگ خودخواسته به زندگی‌اش پایان دهد، براثر عوارض سکته مغزی درگذشت. سه فرزند او روز یکشنبه،۱۸ اوت در بیانیه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفتند که آلن در سن ۸۸ سالگی درگذشته است.

آلن دلون، هنرپیشه فرانسوی، پس از یک دوره طولانی حرفه‌ای که لشکری از طرفداران برایش به ارمغان آورد، میراثی غنی ازجمله برخی از تحسین‌شده‌ترین آثار کلاسیک بزرگ سینمای جهان را به یادگار گذاشت، اما در سال‌های آخر حیات چالش‌های خانوادگی او را احاطه کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه خانواده دلون آمده است: «آلن فابین، انوشکا، آنتونی و همچنین (سگ او) لوبو، با اندوه عمیق درگذشت پدرشان را اعلام می‌کنند. او با آرامش در خانه‌اش در دوشی (در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی پاریس) در حالی که سه فرزند و خانواده‌اش در کنارش بودند از دنیا رفت.»

آلن دلون که به‌دلیل زیبایی مسحورکننده‌اش خوش‌چهره‌ترین مرد صنعت سینما خوانده می‌شد و لقب «فرشته‌رو» را در سینما گرفته بود، در طول دوران حرفه‌ای‌اش خود در بیش از ۹۰ فیلم ظاهر شد.

دلون از دهه ۹۰ به‌تدریج از سینما کناره گرفت و در سال‌های اخیر به‌دلیل مشکلات متعدد سلامتی از انظار عمومی دور ماند. اما در سال ۲۰۲۳، وقتی سه فرزندش علیه دستیارش هیرومی رولین شکایتی مطرح و او را به آزار و اذیت و رفتارهای تهدیدآمیز متهم کردند، دوباره خبرساز شد.

سه فرزند او به نبردی عمومی در رسانه‌ها و دادگاه‌ها ادامه دادند و برسر وضعیت سلامتی دلون، که در سال ۲۰۱۹ سکته مغزی کرده بود، بحث کردند.

یک سال قبل از آن، دلون گفته بود می‌خواهد داوطلبانه به زندگی‌اش خاتمه دهد و مایل و آماده است «این دنیا را ترک کند». او گفت از برخی افراد نفرت دارد و همه‌چیز «دروغ است و فقط پول مهم است». او آن زمان به مجله پاریس-مچ گفت: «این دنیا را بدون هیچ افسوسی ترک خواهم کرد.»

در مه ۲۰۱۹، در آخرین حضورش روی فرش قرمز جشنواره کن، نخل طلای افتخاری دریافت  کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همان سال در مصاحبه‌ای گفته بود از کهولت بیزار است اما «درباره‌اش هیچ کاری نمی‌شود کرد. اسمش رویش است، سن. چهره‌ات را از دست می‌دهی، بینایی‌ات را. از جایت بلند می‌شوی و لعنتی، مچ پایت درد می‌کند.»

به گفته دلون، مرگ خودخواسته «منطقی‌ترین و طبیعی‌ترین کار است» و آدم باید «این حق را داشته باشد آرام و بی‌سر‌و‌صدا از این خراب‌شده برود، بدون اینکه مجبور شود برود بیمارستان، تزریق کند و این‌جور چیزها».

این بازیگر سه فرزند- دو پسر و یک دختر- از دو همسر داشت و پدر یک پسر ناشناس نیز بود که اکنون دیگر در قید حیات نیست.

به نظر می‌آید در روزهای آخر زندگی دلون فرزندانش جنجال و منازعه را کنار گذاشته بودند و هر سه بر بالین او حاضر بودند. سال قبل این سه نفر درگیر نزاعی بودند که به تلویزیون فرانسه هم کشید. آنتونی دلون، پسر ۵۹ ساله این بازیگر، در مصاحبه‌ای با پاریس-مچ، خواهر ناتنی کوچک‌ترش آنوشکا را درمورد پنهان کردن نتایج «آزمون‌های شناختی» پدرشان به «دروغ گفتن» و «اعمال نفوذ و فریب» متهم کرد.

آنوشکا، ۳۳ ساله و دختر رزالی ون بریمن، مدل هلندی، در بیانیه‌ای که وکیلش منتشر کرد، به حمله متقابل پرداخت و مدعی شد که دلون «دیگر نمی‌تواند پرخاشگری پسرش را که مدام به او می‌گوید سال‌خورده است تحمل کند.»

سپس، این دو با حضور در تلویزیون فرانسه به یکدیگر توهین کردند و تازه این قبل از آن بود که فرزند سوم- آلن فابین ۲۹ ساله- طرف برادر ناتنی‌اش را بگیرد و فیلمی را که مخفیانه از آنوشکا ضبط شده بود در اینستاگرام پخش کند. او ادعا کرد آنوشکا در حال تلقین کردن به پدرشان و پر کردن گوش او است.

در این پس‌زمینه، شاکی دیگری نیز وجود داشت: هیرومی رولین ۶۶ ساله که پس‌ از اینکه فرزندان دلون او را، به‌دلیل به خطر انداختن جان او، از کار( مدیریت خانه دلون) بیکار کردند، علیه آن‌ها شکایت کرد.

با مرگ آلن دلون، که یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های سینماست، فصلی از تاریخ سینما به پایان می‌رسد اما یاد و خاطره او همواره در ذهن دوستداران هنر باقی خواهد ماند.

بیشتر از زندگی